۱۳۹۰ دی ۱۶, جمعه

دریاچه ارومیه و زاینده رود جزو میراث طبیعی جهان محسوب می شود

نهمين سمينار مهرگان كه هر ساله در سن ديه‌گو برگزار مي‌شد امسال در شهر وينا ايالت ويرجينيا برگزار شد و فرصتي بود تا ديداري با همكاران روزنامه‌نگار در واشنگتن دي سي، ويرجينيا و مريلند داشته باشيم.

آقاي تقي مختار و همسر گرامي‌اشان مديران نشريه هفتگي ايرانيان را ملاقات كرديم و گپ و گفتي زديم. از آن سو با دوستان صداي امريكا، هومان بختيار، بهروز صوراسرافيل، كورش صحتي، محمد نفيسي، شهرام شه‌ستا و جمشيد چالنگي دیدار تازه کردیم. جمشيد چالنگي از من دعوت كرد كه در برنامه تفسير خبر مهمان باشم و به سوالات او در مورد خشك شدن درياچه اروميه پاسخ دهم و جنبشي را كه در اين مورد، استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي را فرا گرفته به اتفاق سایر مهمانان بررسی کنیم. دیگر مهمانان این برنامه، آقاي ملكي، خواهرزاده آقاي كروبي كه در پاريس اقامت دارند و آقاي پور حيدر از زندانيان سياسي سابق بودند.
اظهارات من بر اين پايه استوار بود كه درياچه اروميه، زاينده رود و ... همچنان كه آبشار نياگارا، رودخانه آمازون و ... ميراث‌هاي جهاني بشري هستند و اين وظيفه انسان جهاني است كه هر جا كم و كاستي در حفظ و نگهداري اين ميراث‌ها ديد از خود واكنش نشان دهد و از طرف ديگر ما به عنوان يك ايراني وظيفه بالاتري در خصوص ميهن‌مان داريم، بنابر اين آن‌هايي كه در داخل ايران هستند بهر وسيله شده حتي با رفتن به تبريز و اروميه از اين نهضت طرفداري و حمايت كنند. در ضمن اظهاراتم يادآور شدم كه خشك شدن درياچه اروميه به دليل ايجاد سدها و آبگيرهاي بي‌حساب كتاب و بدون محاسبه شرايط اقليمي است و بدون ترديد بخاطر سوء استفاده‌هاي مالي انجام شده است مگر آن كه دولت به صورت شفاف قراردادهاي سدسازي‌ها را در اختيار مردم قرار دهد.
آقاي چالنگي به عنوان مجري برنامه از آقاي ملكي كه پنبه حكومت و دولت احمدي‌نژاد را در اين مورد مي‌زد سوال كردند كه اين بي‌قانوني‌ها و ضرب و شتم‌ها در دوران احمدي‌نژاد باب شده است يا آن كه از ابتداي حضور جمهوري اسلامي اين اعمال صورت گرفته است كه آقاي ملكي با شهامت گفتند از همان ابتداي تشكيل جمهوري اسلامي و به عبارت بهتر اين اظهار به معناي آن است كه آقايان موسوي و كروبي نيز مسئول اين نابساماني‌ها هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر