۱۳۹۱ خرداد ۱۸, پنجشنبه

تفاوت ها و شباهت ها؛ ایران و مصر، تجربه دو انقلاب

یک مقایسه از دو شخصیت محمد رضا شاه و حسنی مبارک از یک سو و شاپور بختیار و احمد شفیق در منظر تاریخ لازم است که پی ببریم چه چیزی در ایران اشتباه شد و چه چیزی در مصر به درستی انجام شد؟

شاه ایران وارث حکومتی بود که در بوجود آوردن آن نقشی نداشت. این رضا شاه بود که سلسله پهلوی را بر چهار چوب انقلاب مشروطه و قانون اساسی و کنار گذاشتن خاندان قاجار بنیاد نهاد و پس از آن با نقض کردن همان قانون اساسی، حکومت سکولار خویش را پایه گذاری کرد، محمد رضای ولیعهد، 6 ساله بود که رضاخان سردار سپه جقه پادشاهی پوشید و 22 ساله بود که سوگند پادشاهی را ادا کرد و در 34 سالگی پس از کودتای 28 مرداد با نقض قانون اساسی به مدت 25 سال حکومت استبدادی و البته تا حدود بسیاری سکولار حکومت کرد.
حسنی مبارک نیز وارث حکومتی بود که در بوجود آوردن آن نقشی نداشت، عبدالناصر در 1952 با همکاری ژنرال نجیب بر علیه ملک فاروق پادشاه مصر کودتا کرد و بعد خود شخصا" با کنار زدن ژنرال نجیب قدرت خودکامه خویش را مستقر کرد در1970 طی یک سکته قلبی در گذشت و به جای او انور السادات معاون او به قدرت رسید و با ترور انورالسادات در سال 1981 حسنی مبارک به مدت 30سال قدرت خودکامه را بر اساس میراثی که به او رسیده بود ادامه داد. محمد رضا شاه و حسنی مبارک هر دو طرفدار غرب و غرب پشتیبا ن آن دو بود.
حکومتهای محمد رضا شاه و حسنی مبارک هر دو تقریبا بدون خونریزی و در مدت بسیار کوتاهی پس از آغاز نا آرامی ها سرنگون شدند، محمدرضاشاه طی 6 ماه و حسنی مبارک طی 17 روز، در حالی که در دیگر جابجایی های قدرت، برای مثال، شرایط کنونی کشورسوریه است که تا کنون و پس از سپری شدن 18 ماه از انقلاب مردم و 13000 کشته هنوز هیچ نتیجه ای بدست نیامده است.
غرب پشتیبانی خود را از هر دو، هم از شاه و هم از مبارک در آخرین لحظات دریغ کرد و باعث سرنگونی هر دو حکومت شد.
محمدرضا شاه و حسنی مبارک که عمری را با استبداد حکومت کرده بودند در پایان عمر به سرطان مبتلا شدند، به همین دلیل آنها در برابر همه فاکتورهای منجر به پیروزی انقلاب به نوعی انفعال دچار شده و اراده لازم را برای تثبیت وضعیت خود نداشتند.
محمد رضا شاه و حسنی مبارک هر دو سکان کشتی شکسته شده را به دست دو تازه وارد به حکومت سپردند که رژیم و مملکت را نجات دهد.
بختیار 37 روز نخست وزیر بود و شفیق 31 روز ردای نخست وزیری را به تن داشت.
به راستی چه شد که بختیار موفق نشد و احمد شفیق موفق شد و امروز یکی از دو کاندیدای برتر انتخابات است.
این همه مشابهت ها و دست آخر این تفاوت...
* آیا اوباما از اشتباهات کارتر درس گرفته بود و هایزری را علم نکرد تا شورای فرماندهان نظامی مصر را اخته کند.
* اگر شاپور بختیار نیز در عین سیاستمدار بودن یک نظامی بود آیا می توانست با شورای فرماندهان کنار آید، سلسله پهلوی منقرض شود ولی ایران در عین داشتن حاکمیت ملی به دموکراسی و آزادی نائل شود.
* آیا شورای فرماندهان نظامی ایران حاضر به قربانی کردن محمد رضا شاه نشدند و خود در قمار زندگی، هستی و نیستی اشان بر باد رفت و وطن مالوف را نیز! در حالی که شورای فرماندهان نظامی مصر با قربانی کردن حسنی مبارک، خود و میهن اشان را نجات دادند.
نتیجه انتخابات مصر هر چه باشد چه شفیق برنده شود و چه ببازد، مصر، رادیکالیزم انقلاب را با کمترین بها پشت سر گذاشته است.
اما ایران هنوز تاوان می پردازد و تا کی!!!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر